CZĘŚĆ PRAKTYCZNA

Formatowanie dokumentu

Drukowanie dokumentu

Formatowanie dokumentu

Stworzony w poprzednich ćwiczeniach dokument podanie nie został do tej pory sformatowany (nie posiada odpowiedniego wyglądu). Dlatego też zajmiemy się tym teraz i dokonamy zmiany: wyglądu czcionki, odstępu między wierszami, wyrównaniem tekstu, ustawieniem wcięć pierwszego wiersza w akapicie, ustawienia punktów tabulacji, ustawienia marginesów itp.

Ćwiczenie 1
Zmiana rozmiaru czcionki i odstępu między wierszami.

 przesuwamy wskaźnik myszki przed pierwszy wyraz w tekście "Jan" z lewej strony (przesuwamy go w lewo aż przyjmie kształt strzałki skierowanej w prawo),

 naciskamy i przytrzymujemy wciśnięty lewy klawisz myszki,

 przesuwamy wskaźnik w dół, aż zaznaczymy trzy pierwsze wiersze,

 uruchamiamy polecenie Akapit z menu Format,

 w polu Odstęp między wierszami: rozwijamy klikając na strzałce skierowanej w dół listę i wybieramy Pojedyncze,

 tekst pozostaje nadal zaznaczony, jeżeli nie zaznaczamy go w sposób opisany powyżej,

 klikamy na strzałce w polu (Rozmiar czcionki),

 zaznaczamy pozostały tekst na pierwszej stronie (bez życiorysu), umieszczając kursor na początku czwartego wiersza,

 trzymamy wciśnięty klawisz Shift,

 klawiszem strzałki skierowanej w dół rozszerzamy zaznaczanie do końca tekstu znajdującego się na pierwszej stronie, tj. do słowa "Załączniki",

 ustawiamy w menu Format/Akapit/Odstęp między wierszami: na 1,5,

 tekst powinien być nadal zaznaczony (jeśli nie jest to powtarzamy czynność zaznaczania),

 klikamy w polu Rozmiar czcionki tam gdzie wyświetlony jest aktualny rozmiar czcionki (nie na strzałce),

 gdy pole to zaznaczy się na niebiesko wówczas wpisujemy 13 i naciskamy klawisz Enter,

 zaznaczamy czwarty wiersz tj. "Do Zarządu Spółki "Syntex"", ustawiając wskaźnik myszki z jego lewej strony (przesuwamy wskaźnik w lewo aż przyjmie kształt strzałki skierowanej w prawo) i klikając lewym klawiszem myszki,

 wiersz ten powinien zostać zaznaczony,

 klikamy na strzałce w polu Rozmiar czcionki, co spowoduje rozwinięcie listy,

 wybieramy z niej pozycję 16,

 

Ćwiczenie 2
Wstawianie punktów tabulacji.

 najeżdżamy na wstawiony tabulator,

 naciskamy i przytrzymujemy wciśnięty lewy klawisz,

 przesuwamy tabulator do prawego marginesu,

 

Ćwiczenie 3
Wyrównywanie tekstu, ustawianie wcięć pierwszego wiersza w akapicie oraz wcięcia akapitu z lewej strony.

 ustawiamy kursor na początku wspomnianego fragmentu,

 przytrzymujemy wciśnięty klawisz Shift i przesuwamy kursor posługując się klawiszami ze strzałkami na koniec zaznaczanego tekstu,

 zwalniamy klawisz Shift,

 

Ćwiczenie 4
Pogrubianie tekstu, zmiana kroju czcionki i wielkości liter.

 ustawiamy wskaźnik myszki przed wspomnianym fragmentem tekstu,

 naciskamy i przytrzymujemy lewy klawisz myszki,

 przeciągamy wskaźnik do końca cytowanego wcześniej fragmentu,

 po zaznaczaniu całego fragmentu zwalniamy lewy klawisz myszki,

 fragment tekstu formatowany przed chwilą powinien być jeszcze zaznaczony, jeżeli nie jest to należy go zaznaczyć w taki sam sposób jak wcześniej,

 klikamy na strzałce w polu (Czcionka) i na rozwiniętej liście odnajdujemy czcionkę Arial (listę można przewijać używając do tego celu strzałek);

 tekst po ostatniej operacji powinien być jeszcze zaznaczony, jeśli nie jest wówczas powtarzamy zabieg zaznaczania, opisany wyżej,

 rozwijamy menu Format i wybieramy z niego polecenie Zmień wielkość liter:,

 w oknie dialogowym wybieramy pozycję WIELKIE LITERY,

 zatwierdzamy wybór kliknięciem na przycisk OK,

 

Ćwiczenie 5
Użycie kursywy i podkreślenia.

 ustawiamy wskaźnik myszki przed tym fragmentem,

 przytrzymujemy wciśnięty lewy klawisz myszki,

 przeciągamy wskaźnik po przeznaczonym do zaznaczenia fragmencie,

 gdy fragment został zaznaczony wówczas zwalniamy lewy klawisz myszki,

 umieszczamy wskaźnik myszki z lewej strony wyrazu "Załączniki:", powinien przyjąć kształt strzałki skierowanej w prawą stronę,

 klikamy lewym klawiszem myszki co spowoduje zaznaczenie tego pojedynczego wyrazu,

 klikamy na ikonie (Podkreślenie);

Ćwiczenie 6
Tworzenie listy wypunktowanej:

Ćwiczenie 7
Wcinanie listy wypunktowanej:

Drukowanie dokumentu

Po sformatowaniu dokumentu można przystąpić do wydruku, należy jednak sprawdzić cały dokument czy przypadkiem nie ma jakiś felerów, usunąć znaki "wiszące" (pojedyncze znaki na końcu wiersza). Wydrukowanie dokumentu polega na uruchomieniu drukarki i wybrania polecenia Drukuj... z menu Plik lub wciśnięciu kombinacji klawiszy Ctrl, P. W odpowiedzi na to działanie użytkownika pojawi się okno dialogowe, w którym można dokonać następujących ustawień:

 

Ćwiczenie 1
W naszym przypadku zanim przystąpimy do wydruku musimy uzupełnić tekst życiorysu, którego ogólny szablon stworzyliśmy wcześniej. Jak pamiętamy został on w całości skopiowany do do
kumentu podanie, dlatego też właśnie tam będziemy go edytować.

 

Ćwiczenie 2
Wydruk dokumentu.

 poprzez odnalezienie wiersza z "wiszącym" znakiem,

 przejście kursorem na początek następnego wiersza,

 skasowanie klawiszem Backspace odstępu między pojedynczym znakiem a następnym wyrazem

 wstawienie spacji nierozdzielającej poprzez równoczesne wciśnięcie i przytrzymanie klawiszy Ctrl, Shift i jednokrotne wciśnięcie klawisza spacji;

 uruchamiamy drukarkę,

 wybieramy polecenie Drukuj... (lub skrót klawiaturowy Ctrl, P z menu Plik,

 w polu Zakres stron pozostaje wybrana opcja Wszystkie (drukujemy cały dokument),

 zmieniamy ewentualnie ustawienia drukarki klikając na przycisku Właściwości i dokonując w otwartym oknie koniecznych zmian zatwierdzając je kliknięciem na przycisku OK,

 uruchamiamy proces drukowania klikając na przycisku OK w oknie dialogowym Drukuj

W ten sposób stworzyliśmy podanie o pracę i życiorys Jana Kowalskiego. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby w ramach doskonalenia umiejętności posługiwania się edytorem tekstu stworzyć swój własny życiorys i podanie o pracę.

 

 

Poprzednia strona

Następna strona

HOME